Op onze vereniging wordt er natuurlijk ook veel elektro gevlogen. Het is ook handig, batterij in de kist en starten. Maar ook bij de brandstof kisten zit een batterij voor de ontvangers en servo’s.
Deze batterijen hebben onderhoud nodig. Ik hoor vaak genoeg dat vliegers na het vliegen de Lipo-batterij in een hoek (vaak oude munitie-kist) gooien en er even niet meer naar kijken totdat er weer gevlogen wordt.
Maar een Lipo-batterij heeft onderhoud nodig, ook na het vliegen. Deze Lipo dient teruggebracht te worden naar de zogenaamde “storage level”, dit is een waarde van ongeveer 3,80V per cel van de Lipo. Op iedere lader zit deze optie “storage”. Daarmee verleng je de levensduur van dit type batterij. Bij een volgende keer vliegen laad je de Lipo weer op met het “balance” programma.
Bij het vliegen kun zo’n Lipo tot 3,3V leegvliegen maar dit vind een batterij niet fijn dus let op de minimum waarde. Bolle Lipo’s zijn vaak het effect van te veel ver leeg vliegen van de batterij. Ik vlieg mijn Lipo niet verder dan 3,6V per cel leeg.
Voor NiMh batterijen heb je ook een onderhoud nodig. Hier dient (vooral in de winter wanneer er niet zoveel gevlogen wordt) om de 3 maanden een 2 laad-cycles toegepast te worden, één cycle is ontladen en laden. Het aantal cycles is vaak op de lader in te stellen. Dan kun je in het vliegseizoen volstaan met 1 cycle laden voor het vliegen. Let bij het ontladen en laden in die NiMh batterij even op het aantal mAh wat uit en in gaat. Dit geeft een indicatie of de batterij nog goed is.
Met een beetje goede behandeling van batterij gaat deze jaren mee en heb je geen vervelende verrassingen tijdens het vliegen.